Ahmed Cevdet Paşa (1822-1895)

 Lofça'da doğan Ahmed Cevdet Paşa, hem devlet adamı hem hukukçu hem de edebiyatçıdır, İlk eğitimini Lofça müftüsü Hafız Ömer Efendi' den aldıktan sonra, 1839'da  İstanbul'a gelerek medrese eğitimine başladı. Murad Molla tekkesine devam etti. Müderris olunca, Mustafa Reşid Paşa'nın çocuklarını okuttu. Ali ve Fuad paşalarla tanışması, devlet yönetiminde görev almasında başlıca rolü oynadı. 1852'de Fuad Paşa ile Mısır'a gitti ve dönüşte ünlü Tarih'inin ilk cildini padişaha sundu; vakanüvisliğe atandı (1855). Meclis Vâlâ üyeliğine (1861), Bosna-Hersek müfettişliğine (1863) getirildi. Bosna-Hersek'te büyük başarı gösterince, Koza'yı düzene koymakla görevlendirildi (1865). Divanı Ahkâmı Adliye reisliğine atanınca (1868), mahkemeleri düzene koymaya çabaladı.

Ahmed Cevdet Paşa, başkanlığı altında çalışan bir kurulla birlikte, Hanefi fıkhına göre hazırlanan Mecelle'nin ilk dört kitabını yayımlattı. Ahmed Cevdet Paşa'nın görevden uzaklaştırılmasından sonra çıkan Mecelle ciltleri-özellikle de 6. cilt-büyük eleştirilere yol açınca, Ahmed Cevdet Paşa yeniden Mecelle'yi hazırlamakla yükümlü kurulun başına getirildi. (25 Ağustos 1871) : Mecelle'nin 6. cildi yeniden yazıldı.

Sonra Paşa, Evrakı Hümayun (16 Şubat 1873) ve Maarifi Umumiye (24 Nisan 1873) nazırlıklarına, başka nazırlıklara ve çeşitli illerin valiliklerine atandı. 1877-1878 Osmalı-Rus savaşına karşı çıkınca, İsatanbul'dan uzaklaştırıldı.

Eğitimde çeşitli reformlar gerçekleştiren , ilk Hukuk Mektebi'ni  açan (26 Haziran 1880) Ahmed Cevdet Paşa, Kanunu-esasi'ye ve meşrutiyete karşı çıktı.



13 Mayıs 1890' da Meclisi Âli'ye giren Ahmed Cevdet Paşa, o tarihten sonra kendini bilimsel çalışmalarına adadı ve 1895'te İstanbul'da öldü.

İlkokul düzeyinden üniversiteye kadar çeşitli eğitim kurumları için ders kitapları yazan Ahmed Cevdet Paşa'nın en önemli yapıtı kuşkusuz, Tarih-i Cevdet adıyla bilinen on iki ciltlik tarihidir. Yapıt, Kaynarca Antlaşması (1774) ile Vakayı Hayriye (825) arasındaki olayaları anlatır.

Otuza yakın yapıt veren Ahmed Cevdet Paşa'nın öteki önemli yapıtlarının başlıcaları şunlardır: Beyan-ül-Unvan (Unvan Söyleme) (1856-1872) ; Mukaddime-i İbn Haldun (İbni Haldun Önsözü) (1860) ; Takvim-ül-Edvar (Devirlerin Takvimi) (1870), Kavaid-i Türkî (Türkçe'nin kuralları) (1871); Kısas-ı Enbiya Aleyhim-üs-Selam ve Tevârih-i Hülefa (Peygamberlerin Öyküleri ve Halife Tarihi) (1874-1888) ; Talikat-ı Ahmet Cevdet Âla Netayıc-ül-Efkar Şerh-ül-Ezhar (Çiçeklere İlişkin Açıklamanın Düşünsel Sonuçlarına Ahmed Cevdet'in Eklemeleri) (1876) ; Belâgat-i Osmaniye (Osmalıca'da Güzel Söz söyleme sanatı) (1880); Kavaid-i Osmanî (Osmanlıca'nın Kuralları) (Keçecizade M. Fuad ile birlikte, 1884); Hülasat-ül Beyan fi Telif-il-Kur'an (Kur'an'ın Yazımına ilişkin Beyanın Özeti) (1885); Şerh-i kitab-ül-Emanet (Emanet Kitabının Açıklaması) (1888); Tezakir (Tezkereler).

Yorumlar

En Çok Okunanlar

Eski Uygarlıkların Kimya Bilimine Katkıları

Dünyanın En Zeki İnsanı Christopher Langan Kimdir?

Mit ve Mitoloji

SULTAN MELİKŞAH KİMDİR?